Skickligt presenterat ultravåld och samhällskritik i seinen magnum-opus.
Kei Kurono dör; men hans liv fortsätter. Tillsammans med en grupp av andra nyligen avlidna människor finner han sig re-animerad och tvingad att delta i ett konstigt och sadistiskt spel. En mystisk sfär kallad Gantz tvingar dem att jaga utomjordingar och andra mystiska varelser som lever bland japans befolkning. Uppdragen är farliga, och Kei tillsammans med mangans andra protagonister tvingas slåss för sina liv.
Gantz är skapad av Oku Hiroya och är en av de senaste årens mest uppmärksammade seinen-manga. Fylld med extremvåld, sexuellt explicita illustrationer, och ett
eklektiskt narrativ; Hiroya lyckas vara såväl visuellt utmanande som tankeväckande.
Okus teckningsstil har förändrats genom åren; hans tidigare verk karaktäriserades av en realistisk och detaljrik teckningsstil, medan hans senare verk, likt Gantz, förlitar sig på expressionistiska tekniker för att visuellt förstärka och lyfta fram särskilda detaljer eller känslor. Han har inkorporerat användandet av 3D och datorgrafik i sina teckningar och vidarutvecklat sitt fokus på detaljer så till den grad att vissa bildkompositioner nästan är överladdade av visuell information. Dessa bilder skapar en dynamisk kontrast till andra bilder i vilka han skalar bort så mycket som möjligt och lämnar bilderna bara, sånär som på något enstaka ting. Likaså använder han sig av effektivt av timing och kontraster för att skapa en form av explosiv rörelse i sina actionsekvenser.
Narrativet i Gantz, konstruerat kring rollfigurerna och de ofta bisarra uppdrag de skicks ut på, ger utrymme för en rad intressanta frågeställningar kring människans olika drivkrafter, samtidigt som serien allt eftersom den utvecklas även indirekt ger uttryck för viss kritik av det moderna japanska samhället.
Oku debuterade 1989 med mangan
Hen, som handlande om en man vars kropp blir till en kvinnas. Hans historier har ofta uppvisat en sexuell eller könsöverskridande dimension, och gestaltandet av nakna kroppar, manliga såväl som kvinnliga, är rikligt förekommande i hans verk.
Gantz har även blivit en mycket framgångsrik animé, skickligt animerad av Studio Gonzo, som sträcker sig fram till ungefär den sjunde manga volymen. Det bör dock påpekas att animens andra halva är en fri fortsättning på de första sju volymerna, och att mangan utvecklats i en annan riktning. Mangan är fortfarande pågående och det har i skrivande stund publicerats 23 volymer.
Gantz är definitivt inte för unga eller känsliga läsare; den är våldsam, sexuellt explicit, och bitvis både svårtillänglig och obehaglig. Samtidigt är den dock tankeväckande, spännande och visuellt iögonfallande, och den läsare som tar sig an den har en mycket speciell resa att se fram emot.