Tecknade serie-toppen

Suppli (manga)

Publicerad: Torsdag, 3 april 2008, Skribent: My Bergström, Betyg: 5
I Suppli får vi läsa en berättelse om en arbetande kvinna i Tokyo, Fuji. Hon försöker som så många jobbande kvinnor i Japan kombinera pojkvän och karriär, men med katastrofalt resultat. Hennes pojkvän dumpar henne och för första gången på länge är hon plötsligt alldeles ensam. För att komma över det begraver hon sig i jobb. Fuji är en riktig arbetsnarkoman som är stolt över det hon gör. Hon kämpar som reklamskapare i ett klimat där få kvinnor har nått toppen, och uppdragsgivaren kan skrota ett 100-timmarsprojekt i en handvändning. Hon finner dock tröst i sina kolleger, lika ensamma och relationstörstande som hon själv. Och så en dag tycks chansen till romans dyka upp igen, men kanske inte helt oproblematiskt. Suppli är en berättelse om moderna kvinnor i Japan och deras kamp för att balansera känsloliv och karriär, värdig 2000-talet.

Kul att veta:

Suppli har legat till grund för en framgångsrik icke-tecknad TV-serie i Japan (s.k. J-dorama). TV-serien var dock mycket löst baserad på mangan och tog egentligen bara själva konceptet och karaktärerna. Har du sett TV-serien finns det därför mycket intressant att finna i mangan, och säkert en hel del saker som skiljer sig fullständigt från TV-versionen. Mari Okazaki har tidigare getts ut på engelska av Tokyopop, när de gav ut en av hennes äldre joseiserier, Sweat & Honey.

Omdöme:

Jag vill börja med att Suppli är bland det bästa, mest högkvalitativa som mangaförläggaren Tokyopop har släppt på åratal. Läs den! Så, nu var det överstökat.

Vad är det då som är så speciellt med just Mari Okazaki? För det första så är det hennes sätt att gå emot strömmen och skriva helt annorlunda saker än någon annan gör, även om detta märks mer i hennes äldre serier innan Suppli. Hon är också en tecknare av hög klass, med ett sug i sina teckningar och sällan skådat innovativa sidupplägg. Ibland kryper grässtrån in över hela sidan, i stark kontrast till den svarta bakgrunden. Ibland är hela sidan fylld av bleka skuggor av fiskar, medan huvudpersonen står mitt ibland dem, likt en fisk i ett akvarium. Tyvärr kommer inte teckningarna och gråskalorna helt till sin rätt, eftersom Tokyopop har tummat lite på tryckningen och papperskvaliteten. Lite av njutningen försvinner tyvärr där, eftersom det visuella i bilderna är oerhört viktigt för själva berättelsen.

Mari Okazaki har utvecklat ett sätt att berätta en historia genom känslor, förnimmelser, skuggor och ljus, samt även någonting som måste vara seriernas motsvarighet till dofter och atmosfär. Hon lyckas uttrycka så mycket mer på papper än vad som egentligen borde vara fysiskt möjligt i en 2-dimensionell serietidning. Hennes teckningar är inte skapade i syfte att skildra en berättelse i bilder, utan snarare för att uttrycka svårbeskrivliga känslor och intryck. Missar man detta kan det vara lätt att missförstå serien, vars teknik ibland överskuggar berättelsens kärna. Men ger man serien en chans får man mer eller mindre uppleva berättelsen på samma sätt som huvudpersonen Fuji gör.

I Suppli använder Mari Okazaki sina makalösa teckningar och sina förunderliga berättartekniker till att berätta en i grund och botten vardaglig och enkel berättelse om Fuji, en kontorsarbetare i Tokyo. Berättelsen bygger delvis på hennes egna erfarenheter som kontorist innan hon gjorde karriär som mangatecknare. Närheten till författarinnan själv gör att berättelsen känns verklig, och det är naket och ärligt porträtt, inpackat i oerhört vackra teckningar. Läs den! Varmt rekommenderad!

Åldersrekomendation:

Bortse från 18-årsgränsen Tokyopop har gett serien. Serien är inte för de allra yngsta men innehåller inget olämpligt material, även om berättelsen i sig kanske uppskattas mest av lite äldre läsare.

Liknande titlar (om du gillar den här kommer du nog att gilla följande): Sweat & Honey
Galaxy Girl Panda Boy
Doll
Beautiful People
IC in a Sunflower

Mangan finns inte på svenska.

Kommentarer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev