spiral |ˈspīrəl|
winding in a continuous and gradually widening (or tightening) curve, either around a central point on a flat plane or about an axis so as to form a cone : a spiral pattern.
Underliga saker händer i den lilla kuststaden Kurozu-cho. Gymnasisten Kirie märker med en växande känsla av obehag hur människor i staden börjar bete sig underligt, för att inte säga sjukligt, samtidigt som konstiga och onaturliga fenomen uppenbarar sig. När lik kremeras formar den svarta röken illavarslande spiraler. Människor börjar se spiraler över allt omkring sig och lockade av dess förföriska mönster drivs de till vansinne. Det är som om själva staden utövade en mystisk kraft på sin omgivning, och allting hör på något vis samman med spiralen. Det dröjer inte länge innan spiralens perverterande kraft även sprider sig till människors kroppar, och den verkliga fasan börjar.
Uzumaki har prisats av sådana giganter inom skräck- och serietidningsgenren som Clive Barker och Warren Ellis, och har av många, med rätta, tillskrivits epitetet mästerverk. Handlingen sträcker sig över tre volymer och till en början är de flesta kapitlen fristående, för att senare allt mer hänga samman, som delar av ett makabert och groteskt pussel. Ito bygger skickligt upp en tät och mystisk stämningen. Läsaren lär känna staden och dess karaktärer, samtidigt som spiralens perverterande kraft och dess groteska effekter på staden invånare blir allt tydligare. Ito låter sedan de groteska, vidriga och makabra elementen successivt öka i intensitet och omfång tills staden närmast liknar ett levande helvete.
Uzumakis verkliga storhet ligger dock i hur Ito lyckas förena dessa groteska, obehagliga och ofta vidriga delar med en annan slags skräck; den sort som man förväntar sig möta i historier av Poe eller Lovecraft. Ito vet att den verkliga skräcken står att finna i det okända och oförklarliga, och styr med säker hand Uzumakis handling och läsarens tankar i en riktning mot den skräck som endast kan anas, precis bortom vårt förnufts gräns. Uzumaki leker med kontrasterna mellan det vardagliga och det fasansfulla, här representerat av det trygga livet i en sömnig kuststad ställt mot den kaotiska och hotande okända kraft som influerar och perverterar det välkända och trygga.
Uzumaki är mycket imponerande. Den är skickligt berättad och skrämmer såväl visuellt som narrativt. Itos teckningar briljerar och han har i och med Uzumaki skapat några av de mest ohyggliga serierutor jag haft nöjet att fästa mina ögon vid. Influenserna från Lovecraft utnyttjas till fullo och resultatet är en modern skräckklassiker som ömsom chockerar ömsom frambringar kalla kårar längs ryggraden. Obligatorisk läsning för alla manga- och skräckentusiaster!
Läs även
artikeln om Junji Ito av Johan Nordström!