Konspirationsteorier, subkulturer, samhällskritik, och svårigheten att leva i det moderna Japan är bara några av Welcome to the NHKs beståndsdelar.
Sato Tatsuhiro är en
hikkikomori. Arbetslös, ensam, och uppgiven lever han på sina föräldrar, som tror att han fortfarande går på universitet, och förblir nästan totalt oförmögen att lämna sin lägenhet. I sin ensamhet har han kommit fram till slutsatsen att hans livssituation måste bero på en gigantisk konspiration med adressat NHK (den statliga japanska TV-kanalen). Hans monotona vardagsrutiner börjar dock krackelera då den söta flickan Nakahara Misaki gör entré. Utan att ha träffat honom tidigare säger hon sig veta vem han är, att han är en hikkikomori, och säger sig veta hur han kan bli botad…
Animen kretsar huvudsakligen kring Satos, Misakis och Satos nördiga granne Tatsuhiros liv. Genom dessa figurer, särskilt de två manliga, stiftar vi bekantskap med subkulturer så som anime-fandom, erotiska spel, internetbaserade självmordsklubbar och många andra. Samtidigt ligger dock animens fokus, dess hjärta, på figurernas känslomässiga tillstånd, och vi blir vittne till hur de genomlider intensiva depressioner och ensamhet.
Tekniskt sett är animen väl genomförd.
Studio Gonzos animationer är, som alltid, av hög kvalité och musiken är bra nog att förtjäna ett särskilt omnämnande. Likaså animens narrativa utveckling, vilken känns genomarbetad och väl utförd.
Animé-versionen av Welcome to the NHK producerades av studio Gonzo och släpptes under 2006. Den är baserad på den åtta volymer långa
mangan, med samma namn, som släpptes mellan 2004 till 2007, och som i sin tur var baserad på en
japansk bok skriven av Takimoto Tatsuhiro. Samtliga inkarnationer av historien finns numera översatta och släppta i väst.
Welcome to the NHK är bra, och för alla som vill få en underhållande inblick i japanska samhällsproblem och subkulturer är den oumbärlig. Se den!