Eclipse handlar om att utforska galaxen, forska fram teknologi, hålla ekonomin sund och produktionen igång så att man kan expandera sitt imperium till andra solsystem och bekämpa motspelare och ”
ancients” med rymdskepp man designar och bygger. Flest poäng efter runda 9 vinner.
Verkar beskrivningen bekant?
Jo, det skulle kunna kunna vara det gamla datorspelet ”
Master of Orion”, men det är ett brädspel. Och det är faktiskt inte ”
Twilight Imperium” jag talar om utan det betydligt snabbare ”
Eclipse”.
Precis som i ”TI” bygger man kartan med hexagoner, fast man drar en slumpvis efter att ha valt ett område att utforska. De finns i avstånd 1, 2 eller 3+ från galaxens center, och är begränsade i antal, så väntar man för länge kan man bli utan.
Det finns olika raser med olika för- och nackdelar man kan spela, varje ras startar med ett hemsystem och ett par skepp.
Eclipse har ett ganska elegant system. För att utföra en handling, eller ta kontroll över ett system spenderar man en ”
action”, antalet handlingar man spenderar är upp till en själv men begränsas av kostnaden. En handling kostar pengar, att bygga kostar produktion och teknologi kostar forskning. Kan man inte betala för sina handlingar går man bankrutt och förlorar kontroll över solsystem tills man är solvent igen. Vilka områden man kan fokusera på, beror på planeterna i de solsystem man har kontroll över. Det innebär att det spelar stor roll vad man hittar för planetsystem, och vilka områden man vill kolonisera. Man kan givetvis stöta på den gamla civilisationen och vara tvungen att besegra dem för att kunna ta kontroll över ett system, eller finna upptäckter, vilket kan vara allt från poäng till teknologi.
Kartan utforskas genom att man undersöker maskhål, och hexagonerna är bara sammanknutna där det finns sådana, det finns alltså ett klart taktiskt element i hur man placerar sina hexagoner, man bygger ju kartan med sina handlingar. Bara för att man utforskat ett system behöver man inte behålla hexagonen, det går bra att saka den, och lämna området ”outforskat” men då har man spenderat en handling i onödan, vilket kan vara en svår balansgång.
Förutom att utforska kan man givetvis forska fram ny teknologi, bygga skepp, bygga om skepp, flytta skepp eller reorganisera sitt imperium. Spelarna utför 1 handling i sänder. Det fortsätter man med tills man passar, vilket vanligtvis sker då man inte anser sig ha råd att fortsätta agera.
Teknologin är mycket intressant upplagd. Alla olika varianter finns som marker, och man drar ett visst antal inför varje ny omgång. Det innebär att den spelare som börjar har tillgång till att köpa alla de tillgängliga varianterna, men markerna är begränsade, och det gör att det spelar stor roll vem som börjar. Vem det är? Den spelare som passade först i rundan före såklart!
Vad teknologin gör? Olika vapen, energikällor, motorer, fler handlingar, bättre utnyttjande av planeter etc. etc. Den spelar stor roll för alla av spelets aspekter helt enkelt.
Att bygga skepp kostar litet olika för de olika raserna, för vissa ser även skroven olika ut. Men på det stora hela kan man lägga in moduler i skepp, vilket kräver en handling, men man har tillgång till alla moduler man forskat fram. Eventuella strider uppstår om det finns skepp i samma område i slutet på rundan, så det finns gott om tricks och knep man kan använda sig av, det skepp du anföll kanske har uppgraderats sedan du for in i maskhålet.
Systemet är elegant och smidigt, men spelplanen med all teknologi och moduler är lite svåröverblickbar, och de träkuber som man använder för att hålla koll på ekonomi/forskning/produktion med känns litet små och lätta. Jag kommer nog att ersätta mina med något tyngre material i framtiden. Kartan är snygg, även om kartonghexagonerna hade kunnat få vara något tjockare för mig. Skeppen ser bra ut, men det jag måste ge mest beröm, förutom systemet, är regelboken. Tydlig, lättläst, tydliga exempel. Välskriven helt enkelt.
Speltiden då? Jo, man hinner faktiskt med ett parti efter middagen, det är mycket mer snabbspelat än man kan tro med tanke på att de fått in i princip alla aspekter av ”
Master of Orion” i det här spelet.
2 rejäla tummar upp får det av mig, och det är nog mitt favoritspel med militära inslag just nu. Att man fått plats med allt och att det går att spela på en kväll är oerhört lockande för mig.
Kristian