Axis & Allies

Publicerad: Torsdag, 23 augusti 2012, Skribent: Daniel Karuklis
Axis & Allies, ett storskaligt spel om andra världskriget.
Axis & Allies är ett storskaligt spel om andra världskriget som första gången gavs ut 1981 och har publicerats i ett flertal olika inkarnationer sedan dess. Spelaren styr en av de stora krigförande nationerna under storkonflikten, i strid om resurser och segerpunkter – och oavsett antal deltagare kämpar man främst mot varandra, som två olika block.

Reglerna är mer detaljerade än Risk, utan att för den sakens skull bli svårbegripliga, och genom åren har Axis & Allies blivit ett väl sett inslag på spelkonvent tack vare att reglerna känns självklara redan efter första rundan, men samtidigt lyckas erbjuda utmanande strategiska beslut. Det utmärker sig för god spelbalans, vacker karta och vältillverkade pjäser och marker. Den troligen mest typiska symbolen för spelet är den runda, räfflade plastmarkern som används för att spara plats och läggs under andra figurer för att visa att fler än en figur befinner sig i området. En av många fyndiga påhitt som följt med ända sedan första utgåvan, i denna mycket väl speltestade titel.

Efter att ha ställt upp enheterna på kartan inleder man första rundan, då det till att börja med ska byggas förstärkningar som kommer in i spel till kommande runda via produktionscentra på kartan. De förvaras tills vidare. Därefter utförs stridsförflyttningar och sammandrabbningar, omlokalisering av trupp utan strid, förstärkningar ställs ut på plan och varje spelare inkasserar byggpoäng baserat på vilka områden personen kontrollerar och vad de är värda. Strid utförs så att först sker strategisk bombning och landstigningsförsök från havet, därefter lyfts alla inblandade figurer bort från kartan och ut på en platta där de sorteras efter slagstyrka (hur stor chans de har att träffa på en vanlig, sexsidig tärning). Anfallaren skjuter först, därefter försvararen, förluster plockas bort och anfallaren har möjlighet att fortsätta eller avbryta striden. Sker bataljen till havs har eventuella deltagande ubåtar en möjlighet att rensa bort fiender innan övriga fartyg får skjuta. Segraren erövrar (eller behåller) området där striden skedde, och spelet avslutas när endera sida håller tillräckligt många huvudstäder. Snabbt och koncist, med andra ord! Det finns emellertid specialenheter som fungerar på särskilda vis, samt i vissa utgåvor även unika regler för de olika krigförande nationerna, exempelvis japanska kamikazeattacker. Spelhjälpmedel och nedladdningsbara regelhäften för tidigare utgåvor finns att hämta på webben.

Kärnspelet i familjen är idag Axis & Allies 1942 2nd Edition, med hela världen som skådeplats. Ett parti klaras av på 3-4 timmar. Förra stora uppdateringen av spelet från 2004 hade en relativt futuristisk karta med enfärgade fält, medan den här versionen har ett mycket snyggare (och tydligare) kartboksupplägg, vars utseende inspirerats av specialutgåvan Axis & Allies Anniversary Edition och även användes i A&A 1942 1st Edition från 2009. Luftvärn har kommit som egen spelpjäs, medan de produktionscentra som placerar ut ny trupp på brädet har reducerats från spelpjäs till platt pappmarker. Det kan tyckas lite tråkigt att gå miste om de grå fabrikspjäserna, men det ryms å andra sidan mycket mer soldater, pansar och flyg på kartan när de slipper trängas med fabrikerna. De monopolliknande pengarna har också försvunnit sedan äldre versioner av spelet, vilket kan tyckas vara lite tråkigt, men den som äger en tidigare låda kan lätt använda sedlarna därifrån istället för det nya huvudräkningssystemet för att hålla reda på hur många poäng man får bygga enheter för. Nytt för 2nd Edition är framförallt att vissa gränser dragits om och att startuppställningen ser annorlunda ut jämfört med föregående utgåva.

Utöver det vanliga Axis finns också en mer snabbspelad variant som heter Axis & Allies 1941. Här tar ett parti bara någon timme eller två. Även denna utgåva har ett globalt perspektiv. Den som vill fördjupa sig i en särskild del av kriget kan titta på Axis & Allies Europe 1940 2nd Edition, som enbart fokuserar på världskriget så som det utspelade sig just i Europa. Den här varianten har en mer detaljerad karta (förstås i samma snygga utförande som grundspelet) och noggrannare regelverk – med specialfordon och särskilda fördelar och restriktioner för olika länder. Till andra upplagan har de italienska spelpjäserna skulpterats om, men även allmänna figurer som trupptransporter och luftvärn har fått ny och bättre design. Systerspelet till detta är Axis & Allies Pacific 1940 2nd Edition, som förstås utspelar sig i Stilla Havsregionen. Till andra upplagan har ANZAC-trupperna fått nytt utseende, men även i den här lådan ingår förstås nya generella figurer. Båda de senare kan dessutom kombineras till ett mycket njutbart jättespel, där kriget i öst och väst kombineras precis som i vanliga Axis.

Axis & Allies passar den som tröttnat på Risk och vill ha något mer genomarbetat, utan att det för den sakens skull ska krävas en universitetskurs för att förstå reglerna (eller tjänstledigt från jobbet). Man får mycket för pengarna och lådan har stort omspelningsvärde. Även den som vanligen inte är så intresserad av konfliktspel kan pröva på ett parti, eftersom man spelar i lag.

Daniel

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev