Dragonfire
Dragonfire är ett samarbetsspel med lekbyggarmekaniker och vissa drag av så kallade Legacy-spel, alltså sådana där du förändrar spelet permanent genom dina val. I det här fallet främst genom att utveckla den figur du spelar, levla upp. Det är förstås baserat på Dungeons & Dragons välkända IP, men har sitt eget system. Glada D&D-fans lär ändå känna igen sig.
I upplägget påminner den här titeln lite om Pathfinder Adventure Card Game, som väl får anses vara först med att på allvar simulera en rollspelsupplevelse i form av ett kortspel, men regeltekniskt är Dragonfire en mer direkt arvtagare till Shadowrun: Crossfire. Utvecklarna har strömlinjeformat spelkänslan sedan Crossfire, rätat till en del avigheter, tematiserat spelet tydligare i riktning mot fantasy, lagt in mer fluff och stämningstexter, och reducerat svårighetsgraden lite. Crossfire är känt för att vara ganska brutalt, så en lite lägre tröskel för att faktiskt klara av äventyren tas tacksamt emot.
Varje deltagare väljer en klass eller ett yrke, och parar det med ett fantasyfolk (dvärgar, alver, med flera), för att skapa sin figur. Inför ett parti samlar de på sig utrustningskort, marker för hälsa, justerar antal kort de får ha på hand, och så vidare - baserat på hur det gått i tidigare äventyr. Äventyrslekarna förklarar sedan uppdraget, levererar specialregler unika för just denna story, ger lite bakgrundshistoria och visar hur olika kort ska sorteras och läggas ut. Uppställningen går relativt snabbt, jämfört med andra titlar i samma genre. Äventyret körs sedan i rundor och scener, där en runda tar slut när alla deltagare agerat, och scenen slutar när allt motstånd är besegrat. Ett äventyr består överlag av tre scener. När en ny runda börjar drar spelarna ett Dragonfire-kort för att avgöra vilka särskilda omständigheter som gäller för just den omgången, medan kasthögen med gamla Dragonfire-kort successivt justerar svårighetsgraden i äventyret (ju längre spelarna kommer, desto tuffare motstånd får de). Spelets kött och potatis består förstås av att hacka monster, men det finns även fällor och andra utmaningar som kräver färdighetsslag, precis som i bordsrollspelet. Efter avslutat parti samlar spelfigurerna på sig erfarenhetspoäng och kan uppgradera sig till nästa gång - främst genom att skaffa magiska föremål, och sätta klistermärken på figurskärmen som ökar dess värden.
Dragonfire känns som en frisk fläkt i utbudet av kortbaserade dungeoncrawlers. Riktigt snyggt, med tydliga och välillustrerade kort och praktiska små skärmar för spelfigurerna. Det är så klart expanderbart. Nya skattkort samt ett par äventyr i blisterpack är redan på väg. Dragonfire är betydligt mindre knöligt att iordningställa och spela än Pathfinder-kortspelet, och mer förlåtande än Crossfire - utan att för den sakens skull direkt vara någon barnlek. Perfekt för den som vill ha en kampanjbaserad rollspelsliknande lekbyggarupplevelse. Det är bara att slipa yxan, släpa ut kamraterna ur värdshuset, och ge sig ut på äventyr!
Daniel