Elder Sign

Publicerad: Torsdag, 6 mars 2014, Skribent: Jenny Preinitz
En uråldrig ondska har börjat vakna till liv i Miscatonics Universitetsmuseum vars mystiska skatter och kuriösa utställningar lockat besökare från när och fjärran. Det enda som kan förhindra att denna ondska lyckas ta sig in i vår värld och förgöra den är de mytomspunna Elder signs. De måste uppdagas innan det är för sent!

Elder Sign är ett medelsvårt kortspel och samarbetsspel som går ut på att finna de Elder signs som krävs för att försegla den Uråldrige, eller om detta misslyckas, att besegra denne. Det är ett spel som blandar strategi och slump (men där man till viss grad kan välja hur mycket inflytande slumpen ska ha), där man spelare sinsemellan diskuterar strategier och hjälper varandra att klara olika moment. Man kan variera antalet spelare väldigt mycket och få olika stämningar, och för den där autentiskt typiska isolerande fasan Lovecraft är så känd för är två spelare helt klart idealiskt.

När man inte har tid eller lust att ställa i ordning hela Arkham Horror men ändå vill ha sin lovecraftianska dos gotik och relativt intrikata regler som ger en ordentlig utmaning så är Elder Sign det perfekta spelet.

Elder Sign är som sagt ett kortspel, och "spelplanen" består av (till att börja med) sex platskort med ett äventyr per kort. Man väljer även vilken Uråldrig man ska försöka försegla och vilken detektiv man själv vill spela. De har alla sina specifika kort med sina egna specifikationer. Sedan placerar man ut alla marker (av vilka det finns många) som representerar ens livskraft, mentala hälsa, antalet Elder Signs som krävs för att försegla den specifika Uråldriga fasa man valt, och så vidare, och samlar ihop de färdighetskort och ting man har rätt till. Dessutom går spelet "på tid", det vill säga man har ett begränsat antal spelmoment innan klockan har räknat ner och den Uråldrige vaknar.

Man kan välja att spela med uppvända eller nervända äventyrskort beroende på hur mycket man vill att slumpen ska spela in, och man kan antingen välja detektiv och uråldrigt monster själv eller dra dem slumpmässigt.

När det är en spelares tur rör sig denna till ett äventyrskort och måste där uppfylla de krav som ställs för att vinna ett Elder Sign, om det finns ett, och klara av området. För att göra detta slår man tärningar med specialsymboler, och man måste få rätt antal av rätt symboler på de kast man har, annars kan man förlora både det ena och det andra - inte minst den dyrbara tid man har kvar att försegla ondskan...

Om jag skulle ha någon anmärkning, eller kanske snarare en liten varning, så är det att det finns väldigt många spelmarker i det här spelet, och många är små. Det är väldigt jobbigt när sådana försvinner, så jag rekommenderar att förvara dem i återförslutningsbara påsar.

Det här har blivit ett av mina favoritspel, både på grund av temat och på grund av spelmekaniken. Kombinationen av tur och strategi (och att man kan påverka graden av dem) är något jag verkligen gillar, och detaljrikedomen i spelet visar hur genomtänkt det är. Det är dessutom väldigt snyggt, vilket bidrar rikligt till spelkänslan!

Spelare: 1-8
Speltid: Från 20-60 minuter. Varierar mycket beroende på antal spelare.
Rekommenderad ålder: Från c:a 12 år med goda kunskaper i engelska.

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev