Emissarien som försvann
Nu börjar det röra på sig med material till svenska sf-rollspelet Coriolis. Efter en lyckad kickstarter av den engelska utgåvan hoppas vi att spelet hittar nya fans. En bra början är den sedan länge annonserade kampanjen Emissarien som försvann, en historia som drar in rollpersonerna i maktkampen som skakar Tredje horisonten.
För er som inte känner till Coriolis sedan tidigare – det är ett sf-spel med en kul och lite ovanlig mystisk-religiös komponent. Den arabiskinspirerade miljön påminner lite om världen i Dune och har en bra, exotisk känsla. Spelet tilldrar sig i ett 30-tal stjärnsystem som tillsammans kallas Tredje horisonten. Systemen sammanlänkas av portaler efterlämnade av en sedan länge utdöd civilisation och befolkas av människor som anlände med kolonisationsskepp för flera hundra år sedan. Massiva bulkfraktare segar sig mellan systemen, pilgrimer färdas mellan ikonernas heliga platser och frihandlare prövar lyckan i horisontens periferi. Men det politiska läget kompliceras av Emissarierna, företrädare för en främmande intelligens i horisonten.
Emissarien som försvann består av två scenarion, I martyrens fotspår och Den kuanska kopplingen. Det är en berättelse full av spänning, lömska intriger och förbehållslös action, med stort utrymme för spelledaren och spelarna att ta egna initiativ under resans gång. Tredje horisonten kommer gradvis att öppnas upp då kampanjen tar rollpersonerna till nya platser och händelser. Första scenariosviten är bara början på kampanjen och har därför också uppgiften att etablera rollpersonernas inträde i berättelsen, liksom de spelledarpersoner och intriger som efterhand kommer bli allt viktigare i framtiden.
I det första äventyret slängs rollpersonerna in i jakten på försvunna mystiker, genom att någon som står dem nära har försvunnit. Under äventyret förs även självaste Emissarien bort och RP kommer i kontakt med en domare och en rättskipare som enträget uppmanar RP att fortsätta sina undersökningar och finna Emissarien. Handlingen fortsätter sedan i äventyr nummer två.
Det här är klassiska, storslagna äventyr där en större handling anas bakom rollpersonernas mindre och mer personliga bekymmer. Många fraktioner och makthavare lägger sig i händelseförloppet och skapar en levande värld runt de allt mer desperata hjältarna. Rekommenderas varmt!