Guild Ball
Guild Ball är ett medeltidsinspirerat figurspel med sporttematik. Det bygger till viss del på historiskt dokumenterade engelska påskfestligheter, där näraliggande byar möttes på ett öppet fält eller inne bland husen och försökte föra en uppblåst grisblåsa i mål, genom alla till buds stående medel. Helst inte mord, men det kunde ändå gå rejält bråkigt till. En slags tidig förelöpare till rugby eller fotboll, helt enkelt.
I Guild Ball gör olika hantverksgillen upp i prestigefyllda bollmatcher. Ölbryggargillet pucklar på stenläggargillet, alkemisterna tuktar upp begravningsentrepenörerna, slaktarna visar fiskarna var skåpet ska stå, och så vidare. Det här sportspelet har varit en bubblare ganska länge, nu, ute i figurspelsvärlden, mycket på grund av sina väldigt välskulpterade figurer - men också på grund av det smidiga spelflödet med djup. Guild Ball är alls inte bara en Blood Bowl-klon. De har egentligen inte många likheter, annat än sport och fantasyprägel. Då alltså olika bollsporter i grund, olika inställning till hur mycket fantasielement det ska vara i fantasyn, och olika mycket slump i regelmotorn. Regeltekniskt och när det kommer till spelkänsla har Guild Ball kanske större likheter med det insomnade brädspelet Kaosball, av Eric M Lang (som bland annat också gjort Blood Rage). Alla tre titlarna har, förstås, kampanjsystem. Ett bra sådant är något av grädden på moset i ett säsongsbaserat sportspel.
Figurspelet går ut på att nå 12 segerpoäng. Ett mål ger 4 poäng, att ta ut en motståndarspelare ger 2, och att ta ut maskoten ger 1. De kompakta lagen består bara av sex spelare, inklusive lagkapten och maskot, så den som inte vill tvingas samla på sig högvis med expansioner bara för att bli spelbar har hittat rätt. Samtliga figurer kommer med kort som sammanfattar värden och egenskaper, samt förstås olika slags personliga färdigheter och specialförmågor. Varje figur är unik. Det finns inga klonade linjemän eller tacklare, här. Spelplanen på 3x3 fot kan fyllas med terräng av olika slag, och lagen har även hemliga målsättningar i form av gillesintrigkort. Mellan matcherna smider gillena lömska planer mot varandra, och korten är tänkta som en effekt av det, genom små bonusar på plan när vissa händelser inträffar. Efter avspark är det bara att kötta loss. Olika figurer har olika mycket inflytande, ett värde som ökar för varje mål som görs, och den summan används för att tilldela handlingar på plan. Matcherna tenderar alltså att öka i intensitet ju längre de löper på, och det är sällan allt stannar upp i dödläge. Det finns rätt mycket att göra i Guild Ball - övermanna motspelare i grupp, tackla, flera olika sätt att hantera bollen - med tillregler för sådant som spelarens massa och tröghet i språng, samarbetsmanövrer, med flera. Det har komplexitet, utan att köra fast i detaljerna.
Från att ursprungligen ha varit tillgängligt som ett traditionellt figurspel, med metallfigurer som måste slipas, greenstuffas, limmas ihop, tryckas ned i sin bas och målas - och med spelplan som en fått bygga själv, eller spelas på naken bordsskiva - har Guild Ball nyligen tagit steget till att bli mer lättillgängligt. Kick Off! är spelets nya introduktionsset, med två färdigmonterade lag (bryggarna och stenhuggarna) i olika färger, marker, spelplan, tärningar och allt annat nödvändigt för att sätta igång och köra. Kick Off! är ett komplett, för sig själv stående brädspel, så den som är nyfiken på systemet måste inte nödvändigtvis fortsätta vidare till det större moderspelet. Ett brutalt, genomtänkt friformsförflyttningsspel (inga brädspelsrutor) med stor valfrihet i taktiken och färre katastrofala slumpeffekter än jämförbara spel.
Kort och gott kul!