Small World

Publicerad: Tisdag, 30 mars 2010, Skribent: Alexander Freudenthal
Bivackerande hobbittar och diplomatiska amazoner, i samma spel?

Days of Wonder är ett roligt spelförlag som har gett ut en mängd fantasifulla spel. Mest kända är de nog för Ticket to Ride-spelserien och i viss mån även, om man är av den konfliktfyllda typen, Memoir 44-serien. Dessutom ser deras spel alltid helt fantastiska ut! Det är ständigt en fröjd att rycka plasten av en DoW-kartong och dyka ned i ett hav av spelroligheter.

Med Small World har vi fått ännu en DoW-klassiker på halsen. Small World lyckas med konststycket att vara både ett snabblärt introduktionsspel och ett strategiskt spel för gamers.

Spelet är en uppgradering och utveckling av Philippe Keyaerts Vinci, som sedan ett bra tag är ur tryck. Vad går då det hela ut på och vad får man i kartongen?

Prylarna
Så fort man öppnar asken så inser man att DoW som vanligt har tänkt till. Två dubbelsidiga spelplaner gör att man oavsett spelarantal (2-5) alltid har ett väl anpassat bräde att spela på. 21 förmågobrickor och en mängd andra saker (berg, fort, trollhålor, drakar, poängmynt etc) ingår. En mängd olika raser (14 st) med sina brickor har fått en förbestämd plats i en liten specialmodul i asken. Man har till och med lagt in en beskrivning som förklarar hur man bäst paketerar spelet efter färdigspelat parti. Snyggt jobbat DoW!

Spelidén
Huvvaligen vad det har blivit trångt i vår lilla fantasyvärld. Å jag som vill visa mig på styva linan och vara herre på täppan… Nåja, jag kastar in mina flygande dvärgar å ser vad de kan göra för ofog, funkar inte det så låter jag mina handelsskelett försöka sig på att ta världsherravälde. Problemet är ju att alla andra spelare har samma mål!

Small World spelas över ett antal rundor och vid slutet av den sista rundan får den som har flest poäng segerpokalen. Poäng får man för varje landområde man kontrollerar i slutet av sin tur i rundan. Man spelar dock med dolda poäng vilket gör att alla inte måste sitta och räkna eller optimera hela tiden.

En runda ser i grund och botten ut som följer:
Anfall omkringliggande landområden med din ras och använd dess specialförmåga så många gånger du kan. Om du har fler gubbar än motståndaren så vinner du. Räkna poäng och omgruppera bland de områden du kontrollerar, och så är det det nästa spelares tur.

Om detta vore allt skulle spelet vara ett ganska mediokert konfliktspel, men det är nu som Small World verkligen tar fart. Poängen är nämligen att man när man vill kan låta sin lilla civilisation gå i träda och istället släppa fram en ny stark grupp av världserövrare. Inför varje spel blandas dessutom förmågorna för sig och raserna för sig och sedan kombineras de på ett för detta parti unikt sätt. Omspelningsfaktorn blir med andra ord hög. Mycket av Small Worlds charm ligger just i att räkna ut vad man kan göra med dessa, i vissa fall, otroliga kombinationer av förmågor och raser.

Sammanfattning
Så, om du tilltalas av Risk men inte gillar tärningskast, om du tycker att Cosmic Encounters förmågor är roliga men för slumpartade, eller om du bara finner det helskoj att fundera ut vad sjöfarande jättar eller draktämjande råttmän kan hitta på, så är Small World spelet för dig. Och för er alla andra också för den delen.


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev