Finna dolda ting

Publicerad: Tisdag, 1 december 2015, Skribent: Daniel Linder Krauklis

Mitt eget första minne av rollspel kommer från soloäventyrsboken Ensamma Vargen. Året var 1985 och jag hade just gått ut åttonde klass. Andra delen i serien stod och lyste med sitt bjärta omslag på en hylla hos Åhléns, så ganska aningslöst köpte jag den - och blev helt tagen! I slutet fanns en grådassig reklamsida om rollspelet Drakar och Demoner. Jag tänkte: "Är det lika kul som Ensamma Vargen så måste jag skaffa det!" Sedan var jag fast.

Finna dolda ting rymmer många fler, och får jag nog säga, roligare anekdoter än så. Det är en bok för de som vill minnas tillbaka till sena nätter med cola och rollformulär, triumfen vid perfekta slag, och hur deras muterade älg en gång kanske använt förmågan Kamouflage till att likna en stol. Boken riktar sig också till mer nytillkomna hobbyister, som kanske inte vet vad "blå boxen" var för något, samt de som helt enkelt är nyfikna på vad deras barn, kompisar eller partners egentligen sysslat med.

Rollspel har kallats lek med underliga tärningar, konstform och livsstil - men också en fallgrop för jagsvaga individer. En del har inte tvekat att stämpla det som en väg till galenskap eller till och med mord. Ett fåtal rollspelare har kunnat arbeta med sitt intresse, medan de allra flesta nöjt sig med att pyssla med en kär hobby. Och de är ganska många. Drakar och Demoner lär under storhetstiden ha sålt i hundra tusen exemplar, medan Dungeons & Dragons kring millennieskiftet ska ha haft omkring sex miljoner aktiva spelare.

Hur går en till väga med att teckna ett porträtt av det svenska rollspelandets historia? Ett första steg är nog att erkänna att det inte bara finns en början, utan fler. Med Finna dolda ting valde vi att ta avstamp i hur D&D uppstod ur konflikt- och figurspelandet mot slutet av 1960-talet och början av 70-talet. Den intensiva experimentlustan bland amerikanska spelklubbar ledde till allt mer intrikata regelsystem och ett kraftigare inzoomat fokus - från arméer till stridsgrupper, till den enskilda individen och vad han hade i ryggsäcken. När väl D&D publicerats 1974 följde en explosion av speltitlar, däribland RuneQuest, vars regelverk snart skulle inspirera Äventyrsspel till att ge ut det svenska Drakar och Demoner. Detta var den blå boxen. Året var 1982 och ett fenomen hade fötts.

Vi har velat illustrera hela den svenska rollspelshistorien, med breda penseldrag. Det här är inte ett akademiskt standardverk, utan en rikt bildsatt nostalgitripp där både konstruktörer och vanliga entusiaster får komma till tals. Vi har tryckt in så många minnen vi bara kunnat, mellan pärmarna. Samtidigt har vi försökt täcka så mycket som möjligt: 70-talets utländska föregångare, 80-talets svenska inträde på scenen och den guldålder som sedan följde, riksförbundet Sveroks bildande men också moralpaniken under 90-tal, sidoförgreningar som lajv och friform samt den ihärdiga fansinverksamheten, de kommersiella spelens nedgång under 00-tal men även indierörelsens födelse och ett globalt nätverkande via nyheten internet - fram till dagens 10-tal och den pånyttfödelse som just nu är på gång. Allt, förstås, inramat av bilder på vältummade omslag, murriga artiklar framgrävda ur tidningarnas gömmor, och foton på entusiasterna själva, med tärning i hand.

Daniel

Finna Dolda Ting släpps 12 december. Klockan 17:00 är det signering och släppfest på SF-Bokhandeln i Stockholm. Vi har specialpris 199:- om du förbeställer spelet nu.


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev