Dark Heresy är som bekant ett smidigt och mycket stämningsladdat deckar- och actionrollspel som utspelar sig i samma svarta framtidsvärld som
Warhammer 40.000. Spelarna tar rollen av lärjungar till en inkvisitor, som i Imperiets namn skyddar mänskligheten från mutanter, utomjordingar och demoner.
Spelets historia är något av en berg och dalbana. När rykten om att det faktiskt var ett bordsrollspel på gång till 40k, för nära fem år sedan, var det kanske inte så många som vågade hålla andan, men en tid senare lät Green Ronin - som redan skrev
Warhammer Fantasy Roleplay åt Games Workshops spelavdelning Black Industries - såg det genast ljusare ut. Många hade hoppats och väntat på något liknande i över tjugo år. Efter många förseningar och uppskjutningar kom spelet till sist ut och visade sig infria förhoppningarna. Trots anmärkningsvärt många tryckfel och regelmissar i första utgåvan blev
Dark Heresy en braksuccé. Ironiskt nog meddelade Black Industries att de skulle läggas ned, dagen efter att vi fått in regelboken till stockholmsbutiken, men redan efter en månad hade Fantasy Flight Games köpt upp licensen och lovade ge ut det material som redan låg i pipeline. Det tog några månader innan man fick ordning på utgivningen, men snart kom man upp i Green Ronins rasande takt och gav ut en reviderad grundregelbok, en ny spelledarskärm, äventyrssamlingen
Purge The Unclean, spelargodispåsen
Inquisitor's Handbook och konspirationstematiserade
Disciples of the Dark Gods.
Farhågor om att FFG skulle hålla samma låga utgivningshastighet som för sina övriga rollspel förvisades till skamvrån. Men hur skulle det bli med kvaliteten? Stundtals bristfällig korrläsning åsido hade Green Ronin producerat ett stort antal mycket välskrivna moduler till både
Dark Heresy och
Warhammer Fantasy Roleplay.
Med den välmatade monsterboken
Creatures Anathema - den första volym som FFG skapat från ägg till kaka - visar de att de har en alldeles utomordentlig fingertoppskänsla för innehållet. Förutom det uppenbara, ett sextiotal ickemänskliga arter och demoniska avarter, har FFG laddat boken med en bred uppsättning äventyrsuppslag, stämningstexter och snygga handouts, samt kapitel om hur man spelleder intressanta antagonister, dödsvärldar, förbjuden vetenskap och mutationer.
Utgivningsplanen för resten av året är tät. Redan i mars skulle
Tattered Fates, första delen i äventyrstrilogin
Haarlock's Legacy, ha kommit - men har blivit försenad. Del två och tre är planerade till andra, respektive tredje, kvartalet. Till andra kvartalet tänker man även ge ut
The Radical's Handbook - om mindre ortodoxa inkvisitorer - och till fjärde kommer
Ascension, en volym som presenterar vidare möjligheter för rollfigurer som dragit in 15 000 XP och toppat sina yrken. Som synes på vår spelsida har man även kunggjort att man tänker följa Green Ronins grundtanke och ge ut nya (men kompatibla) rollspelet
Rogue Trader, nu till hösten. Det kan också betyda att vi i förlängningen även får se ett rollspel om Deathwatch, Space Marines från olika kapitel som tjänar Ordo Xenos genom att bekämpa hotet från ickemänskliga arter.
Det ser ljust ut för det mörka kätteriet.