Drakar och Demoner

Publicerad: Tisdag, 20 december 2016, Skribent: Gunilla

Så här skrev Riotminds på sin hemsida om kickstartern för Drakar och Demoner:

”Genom åren har mängder av olika utgåvor och versioner getts ut, men det finns en som man aldrig glömmer: den som först gavs ut 1984, sen 1985 och därefter 1987, med omslag av Michael Whelan krönt av texten: FÖRST, STÖRST, BÄST.

Vi kommer göra en nyutgåva av Drakar och Demoner, den version som kallas för 87:an.

Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort hålla så mycket som möjligt intakt.

Vi tänker oss en box, en bok, ett äventyr, tärningar, rollformulär och siluettfigurer. Vi tror på devisen: Enkelt, kul, spännande – Drakar och Demoner. Vi tänker oss ett spel som är kompatibelt med det gamla Drakar och Demoner-materialet. Gamla spelare ska känna igen sig fullt ut och nya ska ha lätt att ta det till sig.”

Och det är precis vad de har gjort. Den gröna lådan med Elric av Melniboné, svingande Stormbringer mot en sjukligt grön stormhimmel, pryder boxen. Däri ligger regelboken, som ser PRECIS ut som den ska, svart med röd text och en vit ram. Typsnitt, tabellformat och layout är väldigt nära originalet, med den skillnaden att alla bilder har bytts ut mot nya, snygga illustrationer av Johan Egerkrans.

Reglerna känns, i alla fall spontant när jag bläddrar igenom dem, moderniserade och uppfräschade. En del favoritbegrepp tycks ha försvunnit (visst var Belastningspoäng, BEP, med i 1987 års utgåva? Jag har tyvärr ingen här och kan titta just nu.) Språket är rakare och mindre tekniskt och både regler för att skapa en rollperson, färdigheter, strid och magi är enkelt och tydligt förklarat.

Det är i praktiken ett modernt rollspel som mycket väl kan sättas i händerna på en nutida spelare. Lite mer avancerat än till exempel Äventyr eller Hjältarnas tid är det, men nog kan en 9-åring sätta sig in i reglerna och börja spela tillsammans med kompisarna. Ett fullt fungerande rollspel, med andra ord, och inte bara en relik från flydda tider.

Utöver reglerna innehåller lådan pappfigurer av några rollpersoner, tärningar, några hjälpkort, rollformulär i retrostil och två böcker med de tre äventyren Skymningshavets gåtor av Anders Blixt, Gastarnas ö av Theodore Bergqvist och Demonkungens dal av Magnus Seter.


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev