High Elves army book

Publicerad: Söndag, 19 maj 2013, Skribent: Samuel
GW har släppt en ny armébok till Warhammer Fantasy Battles.
Denna gång är det dags att väcka nytt liv i de ädla och stolta (ibland för mycket så) högalverna. De har nu i enlighet med andra uppdaterade lag fått en vackert utförd bok i hårdpärm.

Boken börjar med att berätta om alverna och deras mystiska hemland, ön Ulthuan. I detalj beskriver boken deras historia, om kriget med kaos, och dess inflytande som resulterade i inbördeskrig och splittrande av den alviska rasen. I kronologisk ordning går den igenom Fenix-kungarnas styre och deras främsta och värsta bedrifter, från den första kungen Aenarion och hans desperata krig mot demonerna, till Finubar sjöfararen och högalvernas möte med människoimperiet. Alverna framställs som ett tappert men döende folk i ständigt krig mot mörkret.

Genom boken finns många vackra illustrationer, både klassiska sådana och nya, som skildrar alver och de strider som beskrivs i boken. Dessutom tillägnas ett kapitel åt att visa upp bilder på figurer, vackert målade av experterna på Games Workshop och uppställda för strid. Där visar de några olika varianter på färgscheman och detaljer som hobbymålare kan ha nytta av att kolla på.

För de som inte tidigare spelat med en högalverna består deras arméer av av kvicka och skickliga trupper tillika specialister som har ägnat århundraden åt att förfina sin stridskonst, alltifrån skytte till svärdskonst. Som balans till detta är de få till antalet och tämligen sköra när fienden väl kommer åt dem. De har däremot en stark koppling till magi och många kraftfulla reliker, samt uråldriga band med monster såsom drakar och jätteörnar.

Vad har då regelmässigt förändrats i den nya boken? Först och främst har mycket av arméns fokus lagts på rörlighet och manövrer. Flera kavalleritrupper är flyttade från specialenheter till grundenheter, och armén har fått ett ordentligt tillskott av flygande enheter, såsom vagnar och monster i form av magiska fenixar. Gripar är billigare för hjältar att ta, och har fått några intressanta tillval. Alvernas trofasta vänner drakarna har i jämförelse förändrats ganska lite, även om de förbättrats något.

Alvernas magiskola har förnyats och förbättrats, och innehåller användbara trollformler för att skydda och stärka dina trupper, förflytta dem och döda fiender. Dessutom innehåller den inte mindre än två(!) signaturformler. Kapitlet med magiska föremål består i enlighet med andra nya böcker färre sådana, med där finns ett flertal mycket spännande och varierade artefakter.

När det kommer till hjältar så finns alla de tidigare valen kvar, och får sällskap av nya, till exempel heliga krigare, krigarmagiker och sjökaptener. Namngivna karaktärer är samma som tidigare utgåva plus ett för gamla spelare kärt återseende i alvernas drottning, Alarielle.

Det tillkommer även några starkare och intressanta val inom skytte, och utöver det har många enheter fått en sänkning i poängkostnad. I överlag har de arbetat för att ge alverna mer möjligheter i arméuppbyggnad. Personligen tycker jag att de lyckats, och är mycket nyfiken på hur de gör ifrån sig i en strid.

Samuel

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev