Det här fyrahundra sidor tjocka systerrollspelet till Dark Heresy kan man, utan att förhäva sig alltför mycket, lätt kalla en guldgruva för makrospelande, handel och utforskning i den gotiskt murriga Warhammer 40.000-världen. Rollpersonerna börjar lite högre upp i hierarkin än vanligt och bevakar sina intressen med förhandling, våld och penningar.
Som spelare tar man rollen av en rymdens frihandlare och dennes bäst betrodda rådgivare, med ett uråldrigt rättighetsbrev för att sprida civilisationens ljus utanför Imperiets gränser och återupptäcka förlorade människobosättningar, genom handel och plundring i områden som aldrig kartlagts. Reglerna är desamma som i Dark Heresy, och bygger alltså på de i Warhammer Fantasy Roleplay. Det finns stöd för social interaktion, sätta knogmackor i fejan på konkurrenterna, rymdskeppsstrid, psioniska förmågor, samt ett handels- och inflytelsesystem. Man kan konstruera sitt eget skepp eller välja ett av flera exempelfarkoster. Och självklart går det att föra över tidigare rollfigurer från Dark Heresy. Eller vice versa.
Det nya i RT, framförallt jämfört med systerspelet DH, är att samtliga yrken ansvarar för olika områden ombord på skeppet och i handelshusets verksamhet. Man kan spela navigatör, som är livsnödvändig för färd genom den yttre dimension som knyter samman de olika delarna av galaxen - men även förhärjas av demoner. Man kan vara bioniskt modifierad utforskare, uppfödd bland teknopräster och med särskilt god hand med maskineriet ombord. Det går att spela befälhavare över skeppets arméer (för det är inga små skorvar vi talar om i det här spelet, en mindre farkost har omkring 20 000 själar ombord och få av dem kliver någonsin av), missionär med ansvar för matrosernas själsliga befinnande såväl som ihopplappandet av skador, så kallad astropat som är en slags psioniker som fungerar som levande radio, med mera.
Många yrken har ett eget litet kapitel med bakgrundshistoria och specialregler för just deras gebit. Därtill knyts de alla ihop av en gemensam så kallad Profit Factor, som representerar samtliga handelshusets köpeavtal, kontrakt, tjänster som kan inkasseras, kontakter inom sektorledningen, och så vidare. Rollpersonerna kan med detta värde skaffa fram i princip vilken utrustning som helst. Kostnaden är sällan en fråga, men tillgänglighet och framförallt tid för sökandet kan däremot vara det.
Rogue Trader behåller det bästa från sin föregångare DH och lägger till en hel del nytt, som beskrivningen av ett utliggande nybyggarområde och en hel del bakgrundsinformation om hur samhället ser ut. Framöver kan vi säkert vänta oss en rad högkvalitativa supplement med utökade regler och äventyr - för handel, rymdstrid och allt däremellan.
Rogue Trader kostar en slant, men är du det minsta intresserad av miljön eller tanken på rymdreseäventyrande lär detta vara spelet för dig. Rekommenderas varmt!