Star Wars Armada
Publicerad: Tisdag, 7 april 2015, Skribent: Samuel Karlin Björk
I Star Wars Armada ställs rebellerna mot imperiet i storslagna rymdstrider.
Här styr spelarna stora fregatter och stjärnkryssare, samt hela skvadroner
med mindre skepp likt de som vanligtvis står på brädet i X-Wing. Spelet
speglar dessa större strider på ett bra sätt, med stora farliga skepp som
behöver planera i förväg för att få det bästa ut att sina massiva kanoner,
sköldar och ordrar, och de måste fokusera på driften för att höja eller
sänka sitt momentum (för att stora saker i rörelse är svåra att stoppa).
Samtidigt glider lätta Fighters omkring, låser upp varandra och generellt
dör som flugor.
Som Rogue Leader måste jag tyvärr meddela att imperiet visade prov på sin
övermakt under måndagens evenemang. I den första av två strider lyckas
rebellernas skepp ta sig undan den större och långsammare stjärnkryssaren,
men alla X-wings föll under en svärm av Tie Fighters. Det andra slaget var
desto mer dramatisk, när stjärnkryssaren (av Victory-class) lyckades ramma
en Nebulon-B eskortfregatt och sedan gör kort verk av dem sina brutala
frontkanoner. Likväl verkade rebellspelarna lika nöjda med spelet som
imperiets triumferande High Admiral.