Unexploded Cow

Publicerad: Söndag, 21 april 2013, Skribent: Jenny Preinitz
Exploderande kossor!
Storbritannien är fullt av galna kossor, och Frankrike är fullt av gamla bomber från andra världskriget. Hm, jag anar en lösning på båda ländernas problem här...

Unexploded Cow är ett kortspel där man spränger kor och tjänar pengar på det. Militärkor med egenskaper och namn, dessutom (jag är en smula förvånad över att Mycroft är en ”strong cow” snarare än en ”fat cow”, fast jag antar att han kan ha bantat), med skön humoristisk andravärldskrigetretrodesign. Spionkossorna är speciellt värda att se.

Reglerna är enkla och rakt på sak, men upplägget gör att spelet kan bli helt kaotiskt, med kor som sprängs till höger och vänster, i egna hjorden eller i andra spelares! För varje spelare ökar den kaotiska variabeln, och desto roligare blir det, speciellt om man gillar när saker sprängs. Och vem gör inte det?

Upplägget är som sagt inte svårt. Varje spelares tur består av tre moment; dra två kort, spela ut de kort man vill spela ut, och bombslaget (då man slår tärningen för att avgöra vilken ko som ska sprängas). När man spelar ut kort betalar man pengar (poäng) till potten, och när en ko (eller fler) sprängs så vinner man pengar ur potten, samt ibland stadskortet för den stad man just rensat från bomber(som kan ge ytterligare pengar eller andra fördelar). Regelhäftet förklarar det hela på ett berömvärt enkelt sätt.
När alla städer är vunna går spelet in i sudden death, och då bombar man bara järnet tills alla pengar i potten är slut. Den som har mest pengar i slutändan vinner!

Jag gillar verkligen designen av spelet, och korten är snygga och välgjorda, liksom spelmarkerna som representerar pengarna. Varje kort lyckas faktiskt förmedla sin egen lilla historia, och symbolerna är genomtänkta (och roliga!). Annars är det ett spel utan onödigt krafs, men med en förslutningsbar plastficka till pengamarkerna. Tack för det!

Om man ska kritisera Unexploded Cow på någon front, så skulle det möjligen vara att det står att spelet är för 2-6 spelare. Ja, visserligen fungerar det med två spelare om man går på ren spelmekanik, men jag skulle inte rekommendera att man är färre än tre. Det blir alldeles för mycket fram-och-tillbaka dynamik med två spelare eftersom det är ett spel där varje moment bara går snabbare och snabbare ju mer van och inne i spelet man blir.

Sammanfattningsvis är det helt klart ett av de roligaste spelen jag har spelat där humorn verkligen funkar och passar väl med spelmekaniken och designen.
Eller så gillar jag bara när saker sprängs.

Spelare: 2-6 (rekommenderas för tre spelare eller fler, dock)
Speltid: C:a 30 minuter
Rekommenderad ålder: Från 12 år med hyfsade engelskakunskaper.
Innehåll:
12 Stadskort (63x88mm) Passar i Arcane Tinmen standars size sleeves, FFG standard, Dragon Shield standard, samt alla färgvariationer av dessa.
69 Ko-och händelsekort (63x88mm) Passar i samma fickor som stadskorten.
78 Pengamarker
1 Sexsidig tärning

Jenny

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev