Unknown Armies

Publicerad: Torsdag, 1 juni 2017, Skribent: Henrik

An occult game about broken people trying to fix the world.

Äntligen kommer en ny utgåva, den tredje, av rollspelet Unknown Armies. Kultklassikern har uppdaterats till 2010-talet, en tid som skiljer sig en hel del från 90-talet då den senaste kom ut. Millenniebuggen är ute. Terroristen har uppenbarligen tagit sig upp som en av arketyperna i Invisible Clergy. Ett steg närmare 333. Men mycket är sig likt. Avatarer försöker likna arketyperna för att få makt, adepterna får sina laddningar genom, ja, vad de nu laddar på. Sect of the Naked Goddess finns kvar.

I Unknown Armies är det de som verkligen vill någonting som kan få nåt. De som verkligen vill. De som är besatta.

Du är en av dem. Liksom Sam. Sam som verkligen vill veta vad som egentligen händer på videofilmerna. Som tittar på sina videokassetter, kopierade gång efter gång, med förstoringsglas, ruta för ruta. Du ser bara suddigt skräp, Sam ser framtiden.

Det är de trasiga, de som saknar nåt, är de som verkligen vill.  Kärnan av varje karaktär är de fem Shock Gauges; Helplessness, Isolation, Self, Unnatural och Violence – fem sätt att vara trasig på.  Bli härdad, eller knäcks lite. Shock Gauges är det närmaste man kommer grundegenskaper i Unknown Armies. Den som är härdad i Violence är bra på att bitas och använda köksmixrar på oortodoxa vis, men inte så bra på knyta an till andra. Den som är härdad på det onaturliga lägger inte alltid märke till yttervärlden. En lär sig att inte leta efter dolda ting i onödan.

Men en karaktär är inte bara sin trasighet, utan är också någon. Ofta några saker, några identiteter, breda färdigheter. Som Sam. Han är inte bara en VHS-skalle, utan också Byggarbetare och en riktigt Sleazy Customer.

Alla färdigheter, relationer, identiteter, mål, beskrivs som procenttal, och man slår en d100 för att se om man lyckas--som i många andra rollspel. Fast det är klart, om det handlar om ens besatthet kan man välja vilken tärning som är ental och vilken tiotal när man slagit dem. Och ibland har man en föraning om vad man kommer att slå.

Fuckin’ grown-ups don’t believe in magic. You believe in magick.

I den ockulta underjorden finns en massa magi, såklart. Men inte pentagram och levande ljus direkt. Eller, tja, det gör det ju också. Massa losers håller på med det. Mugglare. Ponys. Gott om demoner förstås. De flesta har byxor..
 

Kampanjen börjar med att bestämma ett gemensamt mål att sträva efter. Det kan vara stort eller smått. Hindra presidenten från att höjas upp till The Invisible Clergy som godwalker för The Fool.
Få världen att inse att Reagan-åren bara var en dålig b-film. Igen. Rädda hamburgerbaren från att tas över av en hipstercafékedja. De magiskt laddade special order-burgarna (You want fries with that?) är det enda som håller knutpunkten vid liv.

Spelet är mycket inspirerat av Tim Powers böcker, mest Last Call, Expiration Date och Earthquake weather. Bättre föredöme för uppfuckad modern weird mystik kan man knappast hitta.

Och glöm inte att Sam filmade dig i smyg. Du kanske ska köpa lite té på vägen hem och måla ett självporträtt...

 

 

 


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev