Vampire the Masquerade
Spelet som var först med att kombinera blodsugare, storstadsgäng och sociala intriger har kommit i ny utgåva, med moderniserad bakgrund och förbättrade regler.
Rollpersonerna är vampyrer som desperat försöker upprätthålla sin Maskerad i en tid när sociala medier och big data hotar att exponera konspirationen för allmänheten. Modern övervakningsteknologi och antiterroristlagar ger en andra inkvisition vapen och befogenheter att slå till mot blodsugare runt om i världen. Ett mystiskt lockrop drar många av de äldste till Mellanöstern och lämnar maktvakuum i toppen på västvärldens vampyrklaner. Reglerna är snyggare och mer rollspelsvänliga än någnsin.
Konstruktörerna har tittat lite på FATE och förbättrat grundsystemet, men ändå varit Storytelling-reglerna trogna. Hungern, vampyrens eviga följeslagare som alltid hotar att underminera fri vilja och goda föresatser, hanteras på ett mycket bra sätt och spelar en stor roll. Det vi har sett och provspelat här på SF-Bokhandeln ger verklig mersmak!
Bakom den nya upplagan står White Wolf Entertainment, som köptes av svenska Paradox Interactive för en tid sedan. Spelet har utvecklats av Kenneth Hite (mest känd för Trail of Cthulhu och Night’s Black Agents), Karim Muammar, Karl Bergström och Martin Ericsson. Mary Lee och Fria Ligan står för det visuella, och Mark Rein-Hagen, som skapade spelet för 25 år sedan, är också en del av det stora författarteamet.