Western rollspelet

Publicerad: Torsdag, 21 april 2016, Skribent: Gunilla

Western var ett av de svenska spelen som kom ut i leksakshandeln i slutet av 80-talet. Bakom spelet stod en hängiven vilda västern-entusiast, Anders Gillbring, som visste allt värt att veta om livet mellan Kaliforniens guldfält och Kansas City i slutet av 1800-talet. Det gavs ut i två utgåvor, och en tredje version kom ett årtionde senare, 1998. Nu är det alltså dags för den fjärde utgåvan.

Första versionen av Western var ett rent vilda västern-spel. Det nya är snarare ett spel för hela det sena 1800-talet i USA. Jag körde en kampanj under testandet av spelet, där vi började med en detektivhistoria bland gangsters i New York och fortsatte västerut till Black Hills och Deadwood. Det fungerade alldeles utmärkt.

Det gör också att nya Western är ett stort spel. Reglerna är uppdelade i en regelbok och en bok om rollpersonen. Reglerna för att skapa en rollperson är väldigt omfattande. Precis som i förra utgåvan finns ett antal roller att välja mellan. Rollen ger färdighetsvärden och förslag till fördelar och nackdelar. De som har spelat förra utgåvan kommer att känna igen sig, även om utbildning nu har tillkommit som en större post. När alla rollpersoner var banditer eller guldgrävare var inte utbildning någon stor affär, men när nu spelet har vidgats blir det viktigare.

En stor förändring mot tidigare är de omfattande reglerna för bakgrund, eller livsöde som det kallas i Western. Med tärningens hjälp kan du skapa en hel släkttavla och en bakgrundshistoria till din rollperson. Nytt är också drivkrafter, som hjälper till att beskriva rollpersonens personlighet, och fördelar och nackdelar.

Reglerna är annars sig ganska lika. I strider är Stridsvana och Snabbhet, som avgör vem som handlar först, en viktig egenskap. Antalet handlingar avgör hur många skott du lyckas få iväg och Träffsäkerheten hur bra du träffar. Stridsreglerna har justerats så att de närmare överensstämmer med reglerna för ”vanliga” färdigheter. Liksom tidigare används en genomskinlig Träffmall för att avgöra var i kroppen en kula sätter sig.

Mycket nytt har också tillkommit, men det mesta kan väljas till eller bort beroende på hur komplext man vill ha spelet. Det finns regler för att själv modifiera skjutvapen, expanderade regler för berömmelse och rykte, regler för att avgöra kvalitet på hästar och för strid med större grupper inblandade.

Western rekommenderas varmt för alla som gillar historiskt rollspelande. En världsbok baserad i år 1876 ska komma senare. Det är ett år när det moderna, industrialiserade samhället som vi känner det börjar formas. Många uppfinningar och tankar som blev avgörande för 1900-talets utveckling såg dagens ljus mellan 1870 och första världskriget. Spänningen mellan de gamla kolonierna på östkusten och den nykoloniserade västern är en bra scen för alla möjliga slags handlingar, inte bara ”klassiska” västernhistorier.

Dessutom är det ett väldigt snyggt spel. Lukas Thelin har följt med spelutvecklandet under flera år och utvecklats som illustratör. Få rollspel har så många snygga bilder också av mer perifera avsnitt.


Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev